Vynikající kniha Skvělé služby, kterou s kolegy sepsal Adam Hazdra (znáte z inspirativních lidí 2012), vyzývá své čtenáře, aby svou snahu o lepší služby začali realizovat okamžitě. I rozhodl jsem se svou trošku do mlýna přidat nejen v rámci našeho podnikání, ale také jako spotřebitel – a začal jsem u dodavatele elektrické energie. Společnost ČEZ Prodej (dále jen ČEZ) mi totiž předvedla elementární ukázku toho, jak by skvělé služby vypadat neměly.
Za elektřinu platím trvalým příkazem, tato forma mi u nabízených nejvíce vyhovuje a mám celý rok klid. Jakmile mi přišlo vyúčtování za loňský rok s přeplatkem cca 1200 Kč, sdělil mi ČEZ, že mám teď tři měsíce neplatit, že si ten přeplatek započítá, a mám začít platit opět poté, co přeplatek „vypotřebuji“. Což mě nepotěšilo – přineslo mi to náklady navíc se zrušením a znovuzavedením trvalého příkazu, přeplatek navíc samozřejmě nepokryl zálohy přesně na tři měsíce, takže bylo třeba jeden měsíc ještě několik korun doplatit jednorázově.
Chyba první: ČEZ pro své vlastní pohodlí přenesl náklady se správou přeplatku na mne
I požádal jsem na infolince o zaslání přeplatku, ČEZ mi sdělil, že jej zašle složenkou. Protestoval jsem, načež mi bylo na infolince sděleno, že zaslání na účet je možné, ale musím poslal žádost poštou nebo naskenovanou emailem. Než jsem se k tomu dostal, přistála mi ve schránce složenka. Tento postup ukazuje, že pro ČEZ tedy není problém poslat peníze na účet, jedná se pouze o nesmyslné nastavení procesů (kdy firma ani nepočkala na doručení mé žádosti v jimi požadované podobě a složenku zaslala). Vyzvednutí peněz na poště pro mě logicky znamená další časové náklady navíc – další minusové body pro ČEZ.
Chyba druhá: ČEZ dostává peníze ode mne na bankovní účet, očekával bych férové chování a automatické navrácení přeplatku na stejný bankovní účet, ze kterého zálohy chodí
Uplynul měsíc a přišla mi na začátku dubna od ČEZu upomínka, že dlužím jednu měsíční zálohu. I podivil jsem se a zkontroloval nastavení trvalého příkazu. Zde bylo vše OK, platby odešly letos všechny čtyři vždy nejpozději druhého v měsíci. Napsal jsem tedy na infolinku, že se zřejmě jedná o chybu v jejich evidenci, protože jsem všechny čtyři zálohy letos zaplatil a nevidím zde tedy důvod, proč bych měl být s některou platbou v prodlení.
Následně se mi ozvala infolinka telefonem, a podala vysvětlení, ze kterého jsem nebyl příliš moudrý, ale pochopil jsem, že protože moje lednová záloha dorazila do 25. ledna, tak se započítala do toho přeplatku loňského vyúčtování, který mi byl navrácen. Naopak pokud bych lednovou zálohu zaplatil mezi 25 – 31. lednem, tak by se to zřejmě nenastalo.
Mám na starosti důležitější věci, než rozplétat nesmyslné procesy ČEZu (kdy je údajně třeba zaplatit pouze 11 ročních záloh), paní jsem tedy poděkoval za vysvětlení, slíbil 360 Kč doplatit a dospěl k finálnímu rozhodnutí odejít od tohoto dodavatele elektřiny.
Chyba třetí: ČEZ své procesy nedokázal nastavit tak, aby mě neobtěžovaly. Svoje závazky platím, a pokud si to firma nedokáže vyřešit uvnitř, tak mě to upřímně nezajímá.
Jsem si vědom toho, že „právně je to OK“ a všechny tyto kroky provedl ČEZ s největší pravděpodobností v naprostém souladu s obchodními podmínkami a dalšími dokumenty. Pokud ale nedokáže zajistit, aby dodávky jeho služeb fungovaly na jednoduchém principu (pošlu 12 měsíčních záloh a po roce dostanu podle své volby buď přeplatek automaticky zpátky tak, jak jsem peníze poslal, nebo řeknu ČEZu, aby jej použil na úhradu dalších záloh), nezaslouží si moje peníze.
Přichází pointa!
Když jsem si zadal údaje o své nikterak vysoké spotřebě do kalkulátoru Energetického regulačního úřadu, zjistil jsem, že mohu ušetřit za rok až 700 Kč! Nakonec jsem si nevybral nejlevnější nabídku a požádal o přechod k Nano energies (mají slušné reference a dodávají energii výhradně z obnovitelných zdrojů, což chci podporovat). Stále je to levnější než ČEZ a z prvního kontaktu s firmou mám také pozitivní dojmy.
Nikdy dřív jsem neměl potřebu alternativní dodavatele řešit, protože mi přišlo, že spotřebuju opravdu zanedbatelné množství a papírování s přechodem se mi nevyplatí. Tři chyby v komunikaci ČEZu mě však rozhoupaly a věřím, že u Nano energies se podobné faily konat nebudou. A pokud platíte za elektřinu více než já, je pravděpodobné, že by vám odchod od ČEZu dokázal ušetřit významnou částku i v situaci, kdy vás tato firma zatím ničím nenaštvala. Tak jděte to toho a na rozloučenou ČEZu poděkujte :)