Lidi od netu jdou po zelené - Geek goes green!

Nechci tímto textem přesvědčovat vás, kdož jste už nad svou volbou přemýšleli a došli k závěru, že dáte hlas některé z jiných stran. Chtěl bych ale oslovit ty, kteří stále váhají, a zelená barva je pro ně jednou z variant. Třeba vás stejně jako mě potěší společnost, do které se svým hlasem pro Zelené dostanete.

Skutečnost, že Stranu zelených podporují hudebníci, spisovatelé, intelektuálové nebo herci, je obecně známá a podpora osobností jako Václav Havel, Olga Sommerová, Ladislav Smoljak, Michal Viewegh, Tomáš Hanák, David Vávra, Lenka Dusilová, Jindřich Štreit a dalších není žádnou novinkou. Dokonce si myslím, že žádná ze stran se takovým množstvím osobností, které za ní stojí, nemůže pochlubit.

V posledních dnech se ale svou podporu Straně zelených nebáli dát najevo i lidé z úplné jiné části společenského spektra - a abych řekl pravdu, vůbec jsem to nečekal.

To, že volí Zelené, se nebáli veřejně prezentovat osobnosti z oboru, ve kterém se pohybuju, tedy lidé okolo internetu: podnikatelé, grafici, programátoři nebo publicisté. Na Twitteru nebo na Facebooku vyjádřilo podporu Zeleným velké množství lidí, kterých si velmi vážím - ať už proto, že je znám osobně, nebo proto, že vidím práci, která za nimi za mnoho let nejen na českém internetu zůstává.

Jsou mezi nimi Marek Antoš a Ján Simkanič (Internet Info), Josef Šlerka, Matěj Novák a Adam Zbiejczuk (Ataxo), David Špinar (H1.cz), Lukáš Otevřel a Ondřej Karpaš (Reklamní klinika), Jan Handl, David Antoš, Martin Michálek, Karel Minařík, Jiří Tvrdek, Jan Vančura, Vlastimil Ott, Bohdan Ganický, Lukáš Gregor, Sylva Ficová, Jan Boček, Jenda Perla, Michal Valoušek a další. Z mého pohledu víc než zajímavá společnost.

A co vlastně mají tito lidé společného? Mnohokrát dokázali, že se v tomto složitém světě umí velmi dobře orientovat a uvědomovat si jeho příležitosti a hrozby. Že je jim vlastní hledání nových a neprobádaných cest do budoucnosti, která je nejen na internetu více než nejistá. A také že to, co dělají, přesahuje svým významem sobecký a osobní zájem jednotlivce.

Nemusíte se mnou souhlasit, ale mám pocit, že stejnou charakteristikou by se dalo popsat i to, co dlouhodobě prosazuje Strana zelených.

Jsem přesvědčen i o tom, že každý jednotlivec, zmíněný v tomto článku, má vůči Zeleným a jejich programu nespočet výtek a připomínek nebo nesouhlasí s některými jejich kroky. Kritický pohled je obvykle nutnou podmínkou toho, aby se člověk mohl v tom co dělá rozhodovat správně, rozhodování o tom komu dát hlas ve volbách nevyjímaje. Přesto jim ale skrz toto kritické síto prošel názor, že hlas pro Stranu zelených je tím nejméně ztraceným.

Říkáte si, že je to ode mne všechno trochu naivní? Možná máte pravdu. Mnoho kroků, kterými chceme měnit tento svět k lepšímu, je ve své podstatě naivních.

Vždycky dám ale raději přednost lehce naivní a nejisté cestě dopředu, než jistotě přešlapování na místě, případně dokonce návratům zpět, které mi z mého pohledu nabízí jiné strany.

Jsem rád, že nejen pro mě vede cesta dopředu po zelené.

Zkuste dát svůj hlas Straně zelených i vy. Má to smysl.

Posted

15 comments

May 26, 2010
Richard said...
Podobně naivní jsem byl také, ale jen do doby, než se Zelení dostali do sněmovny a vlády a ... dál už to známe... :(
May 26, 2010
karmiq said...
@Richard Holas: To je zajímavý "postřeh": co přesně "známe"? Zmatečnost některých poslankyň za Zelené? Jak to souvisí s _těmito_ volbami? Jak to souvisí s _celou stranou_? A jiným stranám skutečně odpudivé jednání odpouštíme (třebas proto že od nich nic jiného nečekáme...), nebo volíme nějaké "nové a nezkažené tváře"? Jak to je?
May 26, 2010
allos said...
Musím říct, že ten závěr je velmi srandovní: ve skutečnosti jsou Zelení v čele boje za zastavení pokroku a rozvoje společnosti. Odmítání moderní, čisté a relativně efektivní jaderné energie, vyhazování miliard a miliard na absurdní boj s počasím, namísto investic do rozvoje např. zdravotnictví, utužování vlivu státu na životy občanů - to všechno jsou mílové kroky zpět. A to jsem vyjmenoval jen velmi malou část. Další problémy, které mám s touto stranou jsou spíše ideové, hlavně ta základní premisa, že oni vědí lépe, než jiní lidé, co je pro tyto jiné lidi dobré. Ale podrobné rozebrání toho, proč volba Zelených je volba nesvobody jednotlivců a rozkladu moderní společnosti, by vydalo na obsáhlý článek a na to teď bohužel nemám čas, byť bych ho napsal i rád.
May 26, 2010
Richard said...
"Zmatečnost některých poslankyň" - ano tato "kauza" je jednou z věcí, které měly vliv na změnu mého postoje k Zeleným (dříve jsem je volil, podporoval a propagoval), ale ne to, co prováděly ony poslankyně, ale to, jak se k nim stavěla strana (a nemyslím jen po tom, co vystoupily). S těmito volbami to souvisí tak, že nevolím jen podle programu (ten mají IMHO Zelení nejlepší) a PR (to mají opět na 1*), ale také podle toho, co strany předváděly dříve. A ano, potom je těžké zvolit kohokoliv, takže volím podle principu nejmenšího zla s přihlédnutím k pravděpodobnosti překročení 5% hranice... A ne, nové nezkažené tváře nevolím, ostatně mezi stranami, které splňují onu 5% (ne zcela závaznou) podmínku, žádné takové nevidím.
May 26, 2010
Richard said...
Jinak shrnutí - ano, rád bych volil zelené, ale u nás takové momentálně nevidím.
May 26, 2010
Richard said...
A ještě dodám, že "co strany předváděly dříve" nehodnotím jen podle pocitů, ale u těch, co již měly šanci ve sněmovně, především podle toho, jak skutečně hlasovali jejich zástupci. A Zelení jsou sice např. podle kohovolit.eu u mě nad nulou, ale např. ony "černé ovce" jsou o kus nad zbytkem strany, tj. vlastně nad SZ, která by bez nich dopadla hůře...
May 26, 2010
karmiq said...
@Richard Holas: Slyšel jsem tento argument od pár dalších lidí, a zůstává mi z toho rozum stát. To, co provedla Zubová a spol. byla nehoráznost nejhoršího kalibru (+ shození vlády, + "billboardy", ...) a vcelku nechápu, co měla SZ dělat jiného. V mých očích to s politikou SZ, tak jak ji postuluje článek Michala Berga, moc nesouvisí. Z toho pohledu pro mně osobně všechno "platí".
May 26, 2010
karmiq said...
@allos: "vyhazování miliard a miliard na absurdní boj s počasím" -- Tak ten byl dobrej :) Tím myslíte přesně ...?

("základní premisa, že oni vědí lépe, než jiní lidé, co je pro tyto jiné lidi dobré" -- ten je ještě lepší!)

May 26, 2010
jasir said...
Lidi od netu rozhodně nejsou všichni šílení... boj s oteplováním, socialistická rétorika a program, zvyšování vlivu státu, "biologická" paliva, napojení "eko" firem, dědičný hřích na všechny občany ... To je málo??? Pro mě ne. Zelené NE!
May 26, 2010
fandor said...
V posledních volbách jsem dal hlas Zeleným, zklamali mě ale - hlavní důvody uvedli / rozebrali už předřečníci. Zelení dostatečně nevyspěli pro účast v parlamentu; v mnoha aspektech, především ekologických, jsou zaslepeni a mají zcela nerealistické představy (např. v oblasti energetiky, dopravy, ...). Sorry, ale hlas jim nedám.
May 26, 2010
allos said...
@karmiq Nějak nerozumím Vašemu příspěvku. Že cílem Zelených je utrácení našich peněz za snahu o řízení klimatu na Zemi je snad jasné. Že je to snaha absurdní, možná není jasné každému, ale na faktu to nic nemění.

Že si Zelení (ale třeba i Havel) myslí, že oni jsou jakási "elita", která toho ví více než ostatní, a která ví nejlépe, jak by měli ostatní žít svůj život, je snad taky zjevné. Když chce někdo nařizovat, nebo regulacemi/dotacemi ovlivňovat, jaké výrobky si smím koupit, jaká plodina se bude pěstovat, jaké bude složení společnosti (např. pohlavní kvóty v různých institucích), a to bez ohledu na preference jednotlivých občanů, bez ohledu na to, co je efektivní (je lepší, když na něčem pracuje 100 kvalitních lidí, nebo když je jejich složení bez ohledu na výkon 50:50 muži:ženy?), považuji to za výrazný krok směrem pryč od svobody, směrem do minulosti.

May 26, 2010
karmiq said...
@allos: Předně záleží na tom, jak budeme věci nazývat. Pro mně snaha omezit negativní vliv lidské činnosti na životní prostředí neznamená "utrácet naše peníze za snahu o řízení klimatu". Takže z tohoto pohledu mi nic není, jak říkáte, "jasné". Dovedu ale pochopit, že pokud se někdo domnívá, že lidská činnost životní prostředí negativně neovlivňuje, že "globální oteplování" je švindl (však jsme to viděli, jaké si ti "vědci" psali e-maily!), může to tak vidět.

Na programu ani politice Zelených nevidím žádnou zvláštní snahu "řídit náš život". To je přece smyslem politiky, navrhovat a snažit se prosadit své úmysly. Respektuji přitom, že různí lidé považují různé "úmysly" za chvályhodné či naopak.

Myšlence o "elitě" z tohoto pohledu proto nerozumím. Každopádně však "úmyslem" kvót na poměrné zastoupení žen a mužů je vyrovnání jejich nerovnoměrného zastoupení, které nijak nevyplývá z jejich horší kvalifikace -- nepřijímáme-li tedy myšlenku, že ženy jsou jaksi "od přírody" neschopnější, hloupější, atd. Pak by se debata musela vést ještě o několik úrovní níže a o něčem jiném. Ve vaší argumentaci se objevuje určitá trhlina právě v tom, že směšujete "100 kvalitních lidí" a "50:50 muži:ženy", přičemž z ničeho nevyplývá, že by oněch "50:50 muži:ženy" nemohlo dát dohromady rovněž "100 kvalitních lidí". Takže je pak těžké udržet nit.

Pro mně jsou Zelení dobrá volba proto, že budoucnost Evropy vidím mimojiné ve znalostech a zkušenostech s energeticky nenáročnými technologiemi a v umění pracovat s rozpory (mezi přírodou a technikou, mezi tradicí a změnou, mezi "lokální populací" a "imigranty"...). Viděno subjektivně mi ostatní strany téměř bez výjimky nabízejí volbu mezi "my se o vás postaráme" (brrr...) a "žijte si po svém a o nikoho se nestarejte" (eh...)

May 26, 2010
Marek Baco said...
Mno ja byl vzdy tak trochu princezna oblecena / neoblecena ... mam velmi blizko ke geekum, ale jsem jen z casti "divnej", mam velice blizko k samotnemu netu (zivi me), ale ziju i off-line, velice blizko k reklame (take me zivi), ale radeji predstiram, ze tancim u tyce. Ani nevim, jeslti se tedy muzu ozvat :) Ale pokud muzu, tak bych doporucil i zmenu headu clanku - "par mych geek pratel bude volit zelene". Proste bych to nepausalizoval. ;)

Ale abych mluvil trochu i k veci a navazal na uvod - zeleni jsou mi velice blizci, ale ne natolik, abych je volil.

- Na Zubove mi vadi hlavne to jak se SZ s tim vlastne vyporadala a jak dlouho jim to defacto trvalo.
- Soukup jim velmi, velmi dlouho nevadil a SZ dlouho zavirala oci pred tim, jak je cela strana zneuzivana jednim mecenasem. Soukup byl andel, kdyz jim "pujcil" na kampan 6 mega v roce 2006 a stejne tak jim nevadil, kdyz se stal najednou tenhle podnikatel namestek na zelem skolstvi.... zacal jim vadit ponekud pozde. Zde je mi velice lito, ze se Bursik pustil do boje s "zenskou enklavou + Soukup" tuze pozde a nekonec Bursika odklidili defacto uplne.
- Proc mi "nova SZ" pripomina "starou SZ" - respektive drive se nebali a oslavovali pana Soukup (velmi vtipne mi pak prijde toto: http://zpravy.idnes.cz/pozor-at-se-z-vas-nestanou-ksefty-verejne-pise-sef-zel... ) ale ted se pomerne dobre kamaradi s panem Babisem
- tady se uz dostavam k energeticke zaslepenosti SZ :/ Odsuzovat pausalne jadro, prosazovat pod lobbingem Agrofertu za vsech okolnosti zlutej hnus (ja vim - EU) jsou veci, ktere mi taky pijou krev
- Nedospelost: ano souhlasim, ale to neni az takova argument, preci jen byli tam pouze 4 roky, narozdil treba od jeste vetsi pohromy jako je KDU. Na druhou stranu se SZ nemuze zlobit, ze si z nich hodne lidi dela legraci. Neni to jen medialni virtualni obraz, ale mnohdy se proste znemoznili sami - vid Katusko?
- hlasili SZ zmenu, tak se musim smat (tak jak se smeji dalsim parlamentnim stranam ohanicim se slovem "zmena")
- "jedina strana, ktera se nenechala koupit" - fandim Liskovi a chapu, ze je to odkaz na jednu medialni kauzu, lec meli by si opet vzpomenout na pana Soukupa ;)

V neposledni rade jsou to detaily. Ano, priznavam se, jsem konzervativec (co se tyce zivota, cloveka, rodiny) a presto i liberal (ekonomicky) ovsem jsou "malicherne" duvody, ktere me v SZ stvou. SZ totiz mimo jine take prosazuje kontroverzni adopci deti homosexualy... ja vim, ze pro vetsinu tech, kteri i nevoli SZ jsem zpatecnik (a kdo vi co jeste), ale i tahle malickost je jeden z malickkosti, ktere urcuje proc je pro ME OSOBNE SZ nevolitelna strana.

(omlouvam se, pokud jsem se nekoho dotkl ci urazil, jsou to ciste me osobni zavery)

May 26, 2010
Petr Nachtmann said...
1) Naletět Zeleným podruhé je ostuda

2) Naletět blekotovi Havlovi po x-té je ještě větší ostuda

3) Neměl ten titulek znít spíš "Geeks go green"?

May 26, 2010
Michal Berg said...
Díky Markovi, Fandorovi a Richardu Holasovi za slušné a věcné protinázory.

Ten zbytek za komentář nestojí.

Leave a comment...